کل نماهای صفحه

۱۳۹۳ مرداد ۱۴, سه‌شنبه

کیک کنجدی با هل و زعفران



مدتی بود که کیک درست نکرده بودم ...دیدم ارغوان جون کیک خوشمزه پخته

هوس کردم امتحانش کنم .. بافت و طعمش خیلی عالی بود و بسیار خوشبو

نمی دونم چرا هوس کرده بودم با چای نبات بخورمش ...دستور ارغوان جون روی اسمشون لینک دار شده

مواد لازم:


تخم مرغ 2 عدد

کنجد مقداری برای پوشاندن سطح قالب

شکر ¾ پیمانه

وانیل 1 قاشق چایخوری

روغن مایع ½ پیمانه

ماست ¾ پیمانه

ماست رو قبل از اندازه گیری هم بزنین تا احیانا اگه اب انداخته یه دست بشه

آرد 1و ½ پیمانه

بیکینگ پودر 1 قاشق غذا خوری

پودرهل ½ قاشق چایخوری

 زعفران  آسیاب نشده  1 قاشق چایخوری

بادام پرک 3 قاشق غذا خوری


من بادوم های با پوست و خام داشتم که گذاشتمشون توی آب گرم یه مدت 

بمونه و بعد خیلی  راحت پوستشو جدا کردم و توی مولینکس خرد کردم

به جای بادوم می تونین از مغز های دیگه مثل فندق و یا گردو هم استفاده کنین


مقادیر داده شده با پیمونه های استاندارد آشپزی هست و همه هم سرصاف باید اندازه گیری بشه

توصیه می کنم توی قالبهای سلیکونی این کیک رو درست نکینن چون کنجدها خوب به دیواره نمی چسبه

توی عکس مراحل کار مشخصه که بیشترش رفته توی شیارها جمع شده


طرز تهیه:


قبل از هر چیز همه موادتون رو بزارین بیرون از یخچال تا به دمای محیط برسن

فر رو روی 180 درجه سانتی گراد روشن کنین

قالب مورد نظرتون رو چرب کنین و به جای اینکه توش آرد بپاشین

با کنجد پوشش بدین..طوری که دیواره ها و کف قالب پوشش داده بشه

من از قالب سلیکونی 23 سانتی  استفاده کردم




آرد / پودر هل / بکینگ پودر رو با هم مخلوط کرده و بعد الک کنین ..سپس رشته های زعفرون 

رو کمی با دست بشکنین و بریزین داخلش و بعد هم بادوم رو اضافه کنین

می تونین از زعفرون دم کرده هم استفاده کنین به این صورت که 1/4 قاشق چایخوری رو در مقدار کمی 

آب حل کنین و بعد به مواد تخم مرغی اضافه کینن اینجوری کیکتون زرد رنگ میشه

ولی به نظرم با رشته های زعفرون درست بشه خوشگلتر میشه و رگه های زعفرون توی کیکتون

دیده میشه..توی یه کاسه دیگه شکر / تخم مرغ ها و وانیل رو بریزین

و با همزن حدود 3 تا 5 دقیقه بزنین تا حجمش 2 برابر بشه




بعدش به ترتیب روغن رو اضافه کنین و هم بزنین و بعد هم ماست رو بریزین و هم بزنین

بعد از اون آرد رو که بادوم و هل و زعفرون و بکینگ پودر قاطی هست

در چند مرحله به موادتون اضافه کنین و با لیسک هم بزنین




مواد آماده شده کمی سفت هست بریزین توی قالب مورد نظر که از قبل آرد و کنجد پاشی کردین

میره توی فر به مدت تقریبی 35 تا 40 دقیقه تا زمانی که تستر از توش تمیز در بیاد

برای من 40 دقیقه طول کشید...بعد از اتمام مدت پخت 5 دقیقه بزارین توی قالب بمونه 

بعد روی توری برگردونین تا خنک شه




خودم با چای نبات زدم به بدن ولی با شیر و یا نسکافه هم عالی خواهد بود به دلیل

وجود بادوم و کنجد برای عصرونه بچه ها هم خیلی خوب هست.

رگه های خوشگل زعفرون رو دارین؟؟؟ نوش جون


۸ نظر:

  1. نوش جونتون عزیز دلم خوشحالم که دوست داشتی .خیلی عالی شده عزیزم . واقعا با چای نبات زعفرونی عجب ترکیبی می شه . اون رگه های زعفران رو خیلی دوست دارم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اره خودمم همینطور و خیلی خوشحالم از اینکه زعفرون دم کرده نریختم خوشگلتره اینجوری ممنون از دستور خوبت گلم

      حذف
  2. متشکرم از دستور عالیه شما بازم از این کیک های ساده دستور بگذارید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چشم عزیزم توی ارشیو بگردید چند تا کیک ساه هست توشون

      حذف
  3. جایگزینی برای ماست هست ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام عزیزم ...والا ساده تر و دم دست تر از ماست چیزی نداریم ولی اگه ندارین ماست میتونین به جاش خامه ترش یا باترمیلک بریزین ..برای درست کردن باترمیلک 1 پیمونه شیر رو با 1 قاشق چایخوری سرکه قاطی کنین یه 10 دقیقه بمونه می شه باتر میلک و بعد برای این دستور شما 3/4 رو بریزین

      حذف

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...